2014. január 30., csütörtök

Első gyerekkel magányosan - vagy lehetne ez másképp is?

AZ ELSŐ GYERMEK. ZÖLD ÖZVEGYEK.

Első gyerek születése, mintha az ember átköltözne egy másik bolygóra. Sokan nagyon boldogok vagyunk, az anyaságot könnyedén éljük meg. Emellett azonban már nincs annyi közös téma a barátokkal, kollégákkal, az első látogatások után kezdenek elmaradozni a hívások, levelezések. A család vagy túl messze van... vagy túl közel:) SOKAN mesélik ezt. 
Sok első gyerekes anyuka nagyon magányos. Egymás mellett laknak a magányos anyukák. 

De vajon mit lehet tenni ez ellen?

1. VIRTUÁLIS KÖZÖSSÉGEK

Ott van a sok anyukás fórum. Be lehet kapcsolódni (zártat keress, közösségi oldalakon helyi baba-baba csoportok is vannak), helyi anyukákkal érdemes megismerkedni. Nekem ez eleinte elég... ciki volt, hogy milyen ember vagyok, hogy nincs nekem senkim? Olyan, aki új élethelyzetbe került. Ennyi.

Szóval igenis kell barátokat keresni, akárhogyan. Mert személyesen azért elég nehéz. Beszélgettem a védőnővel is erről, ő is megerősített, hogy az első gyerekes anyukák zárkózottak. Direkt kerestem a szemkontaktust a hóban a babakocsit tolva, hogy nézzen már ide, köszönjön már rám az a másik babakocsit toló anyuka. Nem nézett. Hónapokig éltem elszigetelten, barátokat mellőzve. Egy télen át... borzalmas volt.

Viszont fórumoztam, megismerkedtem néhány környékbeli anyukával (több fórumos barátommal a mai napig összejárunk, igaziból), a játszóterezés időszakában pedig kinyílt egy új lehetőség. Viszont azt az egy évet sem kell bezárva tölteni.

Akit a kötődő nevelés, empatikus hozzáállás érdekel, aki hordozza a gyermekét, érdemes a mamami fórumokat átnézni, biztos talál a környékéről hasonlóan gondolkozó anyukát.

2. BABA PROGRAMOK

Erről nem írnék, Dunát lehet rekeszteni a zenés, tornás, úszós, angolos, höcögtető, akármilyen babafoglalkozásokból. Nem hiszek benne, hogy ezek a babáknak valóban kellenek... de hogy az anyuka vágyik a társaságra, az biztos. Persze, van esély itt is az ismerkedésre, ám azt látom, hogy az anyukák vagy együtt mennek ismerősökkel (és akkor körbe se néznek, hogy új emberekkel ismerkedjenek meg), ha pedig egyedül mennek, akkor ha vége összecsomagolnak és viszlát. 

3. GYEREKKEL, CSALÁDDAL KAPCSOLATOS FELNŐTT PROGRAMOK


Érdemes körülnézni, hogy a zenés, mesés foglalkozásokon túl van-e a környéken engem, felnőttet is érdeklő program (hogy ne csak a 3 hónaposom mulasson olyan jól).

Én így bukkantam rá - jó későn- a hordozóklubra, ami azért félúton van a babás és a felnőtt program között... de általában van egy vezetett téma, amiről lehet beszélgetni.  Én ugyan nem voltam egy nagy hordozós, de a kötődő nevelést ettől függetlenül fontosnak tartottam. Itt hasonló gondolkozású anyukákkal ehetett megismerkedni. Onnan egyenes út vetetett a Waldorf kézműves körbe (kinek mi jön be, persze). A baba játszik, én olyanokkal beszélgetek, akikkel van közös témánk,  közben varrunk, mindenkinek jó.


Hasznos lehet minden anyákkal kapcsolatos közösségnek utánanézni a környéken, a nagycsaládosoknál meglepően jó programokra - és rendkívül segítőkész, lendületes anyukákra és sok házi sütire - bukkanhatunk (egy gyerekkel is, nyugodtan). Tőlük sokat kaptam, amikor úgy éreztem, hogy nahát én nem bírok ezzel a két gyerekkel... és akkor látom, hogy más milyen profin levezényel egy programot négy-öt gyerekkel. Elképesztő energiák vannak! Környezetvédelmi napjuk, ünnepek vannak, de be is lehet szabadon vinni bármilyen közösségépítő programot (ételcserét, ruhacserét, klubnapot stb).


Ha az ember beleérez abba, hogy miért jó közösségbe tartozni, hogy miért jó, ha az emberek felelősséggel tartoznak egymásért, odafigyelnek, segítenek egymáson... akkor könnyű függővé válni.

Bárcsak tartoztam volna ilyen közösségbe, mikor szülés után kifőzdéből rendeltem a zsíros kaját, mert nem tudtam magunkat ellátni... pedig ott az akár hetekig (aki ügyes, annak hónapokig) tartó komatál rendszer. Csak ugye első (akár második) gyerekkel... honnan tudna ilyenekről az ember? 

Most hallottam egy korábban Angliában élő anyukától, hogy ott a védőnő kifejezetten küldi az anyukákat a közösségi programokra. Gyakori, hogy 5-6 anyuka összeáll és különféle dolgokat szervez magának. A legjobban a sütiparti tetszik: hetente más anyukánál lehet összegyűlni és sütizni. Álom!


4. SZERVEZZ SAJÁT KÖZÖSSÉGET

Nagyon érdemes elgondolkozni a saját közösség megszervezésén. Kigondolja az ember, hogy mi az a téma, ami most, friss anyukaként izgalmas, amiről szívesen beszélgetne. A közösségi oldalak remek teret biztosítanak ezeknek. Virtuálisan is lehet, de azért élőben az igazi.

Én a lányom születése után a "Beszélj úgy, hogy érdekelje..." című könyv köré szerveztem a környékemről olvasókört. Nagyon jó elfoglaltság volt, szellemileg karban tartott, felnőtt gondolkozást igényelt. Nem utolsó sorban segített, hogy olyan anyukákkal töltsem el ezt az értékes időt, akik hozzám hasonlóan gondolkoznak a gyereknevelésről. 

BÁRMIBŐL ALAKULHAT ANYÁKNAK VALÓ FELNŐTT KÖZÖSSÉG

Most a TVE Ökokör programjába csatlakoztam csoportvezetőként. El is indult a kör, 6-7 (hm???) anyuka ül össze fixen hétfő reggelente, kávézik és mindenféle egészséges, környezetbarát témáról beszélget. Remek kapcsolódási pont ez is, hiszen a környezettudatosság is egy olyan felnőtt, hasznos téma, amivel jó, ha az ember beszélgetőpartnerre talál. Sokat tanulunk egymástól. Ez egy szerencsés csapat, mert pár hónap alatt úgy érzem, igazi közösséggé alakult, akik segítséget kérhetnek és kapnak is egymástól.
Szóba került egy éjszakai kézműves kör, ahol gyerek nélkül összejövünk valakinél, borozgatunk, kézműveskedünk és csacsogunk... gyerekek nélkül. Korábban jártam ilyenre, jaj, de jó volt.

Tavaly indult a közösségi kert (az is részben szerencse kérdése, de érdemes megpróbálni, ha valaki szervező típus), érdekes módon egyre több tagja kisgyerekes anyuka. Fejben ugyan (január van!), de épül bele a játszótér libikókával és a kukoricalabirintus, meg a babsátor. Ez is egy lehetőség, ha valakit feszélyez a játszótéri klikkesedés. Ja, mellette egész nyárra megvan a friss biozöldség és a gyerekek is imádják.

Nézz körül, mi van a környékeden, ha nem találsz téged érdeklőt... szervezz egyet. Ha csak két-három anyuka csatlakozik, már nyert ügyed van, mert van kihez szólni, kit kérdezni. Hajrá!


Ezek csak tippek voltak, kiindulási alapok, ezeken kívül is RENGETEG a lehetőség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Minden vélemény fontos, ide írhatsz nekünk: