2014. május 15., csütörtök

10+1 szörp, az utcán gyűjtve

Teljesen rákattantunk a szörpökre. Boltit elvből nem veszek, na de a házi... az más. Eleinte óvatosan bántam a cukorral, mézzel xilittel, minek túlcukrozni? De sok kísérlet után rájöttem, hogy hát ez egy koncentrátum, minél sűrűbb, annál takarékosabb!

Leírom elsőként az alap BODZASZÖRP receptet (utána jön az  akác, fenyőrügy, epres bodza, hársfa, levendula, orgona, rózsa, citromfű, menta), amiből igen sűrű szirup készül, ami azért is jó, mert az aromát remekül megtartja így is, ám sokkal kevesebb üveg sorakozik a polcon. Lehet persze több vizet is használni, ha valaki úgy szokta (éppen tegnap az Éva magazinban 1 liter vízhez egy kiló cukrot olvastam), inkább növényekre adnék itt ötleteket.


Kb. 15-20 tányér bodza  
50 dkg cukor (vagy bármi egyéb: méz, xilit, eritrit... 
Kb. 3-4 deci víz 
fél-egy ek citromsaves, esetleg citromkarika (kezeletlen héjú)
      pár evőkanál mézzel még finomabbá tehető


Egy tálba beleöntöm a cukort, mézet stb. és annyi felforrt, langyosra hűlt vizet öntök rá, hogy feloldódjon. Ekkor belenyomkodom a leöblített virágokat, citromsavat keverek hozzá. Három napig állni hagyom, néha megkeverem, megkóstolom, ha kell, savanyítom. 

Befőzőautomatában 80 fokon 20 perc alatt dunsztolom ki.


És akkor jöjjön variációk egy témára: tíz nem mindennapi szörp




1. Akácvirág szörp

A bodzaszörp mintájára készül, ugyanazokkal az arányokkal. Fehér akácvirágot kell szedni.






2. Fenyőrügy szörp

A fenyőrügy is ehető-iható, bizony. Fél liter víz-fél kiló cukorhoz úgy 15-20 deka friss, zsenge fenyőrügyet szedjünk. Olyan, mint egy kis szilikonecset:)
A rügyeket a citrommal, cukorral, másfélszeres vízzel, citromsavval feltettem főni, minél tovább főzzük, annál sűrűbb és sötétebb lesz. Hogy mire jó? Remek köhögéscsillapító, érdemes a télre tartalékolni. Idén talán hársfával keverem.



3. Epres bodzaszörp 

Bodzaszörpöt készítettem, három napig állni hagytam. Eperből a kapott szirup mennyiségének harmadát vettem. Az epret le kell turmixolni, sűrű szitán átszűrni és a bodzához keverni.



4. Hársfa szörp 

Teljesen virágzó növényt kell szedni (május közepe felé!), bodzaszörphöz hasonlóan elkészíteni azzal a különbséggel, hogy a hársfa a víz térfogatának jó 3/4-e legyen. 






5. Levendulaszirup

A patikában kapható levendulavirágból is készíthető (azaz az év bármely szakában:). A cukrot meleg vízben feloldjuk és beletesszük a levendulavirágot (kb. két marékkal - 20 dkg). Ebbe nem tettem citromsavat, vagy sokkal kevesebbet, de ízlés kérdése. Elég egy éjszakán át áztatni, nagyon intenzív. Vaníliafagyin és kávéba isteni, gyerekeknek este a tejbe szoktam beletenni.



6. Rózsaszörp

Ez volt a tavalyi nyár kedvence nálunk. Sok-sok piros rózsalevelet szedtem. Nem jó a virágárusnál vett, csokorból kiszedett, mert az vegyszeres. A futórózsa sem jó, csak a sima, piros. Térfogatra kb annyi legyen a rózsa, mint a víz. Egy éjszakán át áztattam a szirupban, bár ahogy nézem ez a lépés kihagyható lett volna, mivel úgyis fel kell tenni főni sajnos. Addig kell főzni, míg a piros levelek el nem fehérednek, ekkor van készen. Citromsavval ízesítettem. Érdekesség, hogy a szörpnek nagyon szép, piros színe van. Amikor felhígítom, akkor is még pár másodpercig, majd teljesen kifehéredik. Azonban az illata megmarad:)


A rózsáról még: a dédipapa szintén gyűjtötte a rózsaszirmokat, rengeteget, Gondosan kiszárította. Dédimama varrt egy kis párnahuzatot, amibe beletöltötték a leveleket. Úgy fél éven keresztül árasztja a kispárna a friss, nyári rózsaillatot, csodálatos. Még a szörpnél is jobb:) Akinek van sok rózsája, érdemes kipróbálni, mindkét gyerekem kapott ilyet, nagyon szeretik.


7. Orgonaszörp 

Erről idén már lecsúsztunk, de írom, mert érdekes volt. Lila virágokat kell szedni, semmi zöld rész nem maradhat benne. Elkészítése a bodzáéval azonos.





8. kakukkfű szirup
Ezt a gyereketeto.hu receptje alapján készítem, hagymahéj és méz is kell hozzá. Most van tele a Dunakeszi reptér kakukkfűvel, hajrá! Gyuri bácsi ír a mezei kakukkfűről ITT, érdemes begyűjteni, olvassátok el, hogyan.


9. Citromfűszörp

Ez a rózsaszörp alapján készül. Nyugtató hatású, én ezt mindig xilittel készítem, este a vacsorához adom a gyerekeknek....




10. Mentaszörp

Szintén a rózsaszörp alapján kell elkészíteni.








+ 1 Csipkeszörp

Ez téli szörp ugyan, de beleillik a vadon szedhető kategóriába, így került ide.
Erre van egy nagyon anyabarát megoldásom. A csipkebogyót szőröstül-bőröstül (megmosva) beleteszem a késes aprítóba egy kevés vízzel és péppé őrlöm. Felöntöm a masszát egy kevés meleg, de nem forró vízzel, annyival, hogy már lé legyen, ne massza. 1-2 napig állni hagyom, majd sűrű szitán átszűröm. A fennmaradó részt esetleg újra fel lehet önteni kevés vízzel, megturmixolni és újra leszűrni, de ez elhagyható. A végén keverem bele a mézet, kóstolgatva.
Az így kapott sűrű lé nem szörp, inkább üdítő (ezért kevesebb édesítő is kell bele), almalébe keverve szoktuk inni. Ezzel a módszerrel készítettem a homoktövis lét is.



Ha a szörpjeidhez szeretnél mutatós címkéket készíteni, ITT találsz rá ötleteket.

Ha pedig szeretnél követni, megteheted a facebookon (játékok, akciók, újdonságok... hogy elsőként értesülhess)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Minden vélemény fontos, ide írhatsz nekünk: